Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Esmee Kok - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Esmee Kok - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Blijf op de hoogte en volg Esmee

11 Juni 2016 | Indonesië, Manado

Selamat Siang!

Nog iets meer dan twee weken te gaan en dan ben ik alweer thuis. Wat gaat de tijd hier snel! We genieten super erg van alle dingen die we hier doen en meemaken en daardoor vergeet ik jullie op de hoogte te houden. Dus hier weer een verslagje.

They may forget what you said but they will not forget how you made them feel!

Je merkt wel dat sommige leerkrachten hier heel anders omgaan met de kinderen. Vorige week kwam ik de klas in en zat er een jongetje met z'n voeten vastgebonden aan de stoel. Hij mocht pas weer lopen met de pauze. Ook was er een jongetje in een andere klas te laat en toen moest hij het eerste uur staan. Zijn stoel werd achterin de klas gezet. Toen we met Indry (Engelse lerares en onze begeleidster) klas 1 binnen liepen zagen we net dat er een kindje bij zijn wang werd gepakt en geslagen. Ik schrok me kapot. Indry verontschuldigde en schaamde zich ook dat we dit moesten zien. Ze vertelde dat de oudere leerkrachten soms nog zo handelen. De kinderen kijken er niet eens van op. Gelukkig zijn er ook hele leuke leerkrachten. Die weten dat dit anders moet!

Elke stagedag geniet ik van de stralende gezichtjes van de kinderen. Wat zijn ze blij dat je er bent. In klas 3 hebben we het liedje old macdonald had a farm geïntroduceerd. En wat hebben we gelachen. Hond, aap, walvis, slang, vogel en kat. Alle dieren die je maar kan bedenken zijn voorbij gekomen. We stonden met de hele klas te dansen en bewogen als dieren door het lokaal heen.
De jongere kinderen zien je nog steeds als een beroemdheid. Laatst moest ik zelfs mijn handtekening in een aantal schriften zetten.
De kinderen uit klas 1 kunnen nog niet zo goed Engels. In die klassen hebben Marije en ik The book with no pictures en Peter the cat voorgelezen. Sommige zinnen werden in het Indonesisch vertaald door de Engels leerkracht. Ook hebben we het liedje van Peter the cat gezongen. Je merkt dat de kinderen het snappen wanneer ze heel hard aan het lachen zijn. Erg mooi om te zien!
De kinderen hebben ook al examens gehad. Elke klas heeft hier examens en wij mochten daarbij aanwezig zijn. De normen liggen hier wel veel hoger. Kinderen moeten hier 750 punten halen dus 75%. Mocht een kind de norm niet halen kan het kind een jaar over doen of naar een andere school gaan waar de norm lager ligt. De weken na de examens is er wel nog school. De kinderen doen dan leuke activiteiten. Wij doen leuke spelletjes met de kinderen. Zoals hide & seek, ballonnen hoog houden, voetbal en trefbal. Vooral verstoppertje vinden ze erg leuk om te doen. Zelfs klas 5 vindt dit nog leuk. En wij doen ook nog gezellig mee! De kinderen zijn dan lekker buiten aan het genieten en hoeven even niet in de warme lokalen te zitten.

Na stage hebben we natuurlijk ook nog andere hele leuke dingen gedaan.

Tangkoko National Park
Jaja we zijn in de jungle geweest. Ik dacht eerst 'Oh god Es wat ga je toch doen'. Na een paar uur rijden met de scooter kwamen we eindelijk aan bij Tangkoko Ranger Homestay. Heel basic maar prima voor een nacht. Er stonden 3 bedden, een douche en airco. Snel een hapje rijst eten en meteen de jungle in. Op zoek naar de Tarsius Tarsier. Een klein aapje (zo groot als je vuist) wat alleen tevoorschijn komt als het donker is. Met drie gidsen voelde ik me extreem veilig. Je hoeft maar een gil te geven en ze staan meteen naast je. Ideaal! Uiteindelijk kwamen we aan bij een hele grote boom. Daar zaten een aantal aapjes in. Een van de gidsen plaatsten wat sprinkhanen op een tak. En ja hoor daar kwamen ze op af. Heel erg gaaf om te zien. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een boom waar een tarantula spin op zat. Brrr niks voor mij. Ik heb vanaf een afstandje gekeken. Bij terugkomst hebben we heerlijk rijst met gegrilde vis gegeten. Na het eten zijn we bij de gidsen gaan zitten. Gitaar erbij en zingen maar. Erg gezellig. Ook hebben we een typisch Minahasa drankje geproefd. Cap Tikus. Het ruikt naar spiritus en is heeeeel sterk. Wij hadden het een klein beetje gemixt met sprite. Dat was wel te doen.
Rond 23 uur naar bed want om kwart voor 6 stond de wekker alweer.

6 uur ontbijten met heerlijke pannenkoekjes en banaan en om half 7 de tweede tocht. Op zoek naar de zwarte makaak apen. Deze komen alleen in het noorden van Sulawesi voor. Na een flinke wandeltocht door de jungle kwamen we er een aantal tegen. En wat is dat gaaf. Apen in het wild zien. Je kon heel dichtbij komen. Sommige zaten op de grond anderen weer in de boom. Ook hebben we de red knobbed hornbill gezien. Dit is een vogel die het geluid maakt van een helikopter als hij vliegt. Hele mooie vogel met veel kleuren. Na een drie uur durende wandeltocht werden we vlakbij het strand van Tangkoko opgehaald door een auto. Dit strand behoort tot het park en is echt prachtig om te zien.

Na twee dagen zwoegen in de jungle was het weer tijd om te relaxen in een heerlijk resort. Grand Luley. Wauw wat een prachtig resort. Hier hebben we heerlijk warm gedoucht, genoten van de zon en lekker gegeten.

Ook zijn we nog naar Lihaga island geweest. Hallo wit strand en helderblauwe zee. Met de mensen van het huis en Frater Jan zijn we naar Likupang gereden en vanuit daar op de boot naar Lihaga island. Een klein eilandje maar erg mooi. Blauwe zeesterren gezien en verschillende vissen. De mensen van het huis hadden heerlijk gekookt dus we hebben daar ook lekker gegeten. Op de terugweg met de boot zelfs nog een paar dolfijnen gezien.

Afgelopen donderdag zijn we naar een herdenkingsdienst geweest in Tomohon. De dochter van een vriend van Jan is op 1 mei overleden. Hier in Sulawesi is het dan gebruikelijk dat je de derde, zevende en veertigste dag samen met familie en vrienden herdenkt. Dit werd gedaan in de tuin. Er stond een grote tent en erg veel eten. Samen eten is hier erg belangrijk. Na het eten hebben we de burgemeester van Manado ontmoet en zijn we uitgenodigd om maandag een kijkje te gaan nemen bij een project om kinderen al vroeg Engels te leren. We worden zelfs hier opgehaald. Hier ben ik erg benieuwd naar!

Nog een week stage te gaan en dan Goodbye Manado en Hello Bali!
Ja, ik ga nog een weekje naar Bali. Super vet!

Het grappige is dat best veel Indonesische woorden hetzelfde zijn als in Nederland. Zoals koelkast, vriezer, oranje, papa, mama, opa, oma, slokkie, koekie enz.

Ook ken ik al een aantal Indonesische woorden.
• apa kabar hoe gaat het
• ya ja
• tidak nee
• aku cinta kamu ik hou van je
• pirang blond
• terimah kasi dankjewel
• sudah klaar

Sudah zeggen de kinderen altijd als ze klaar zijn met hun werk.

Groetjes en tot snel!

• 11 Juni 2016 - 16:58

Yvonne:

Weer een supervet verhaal Esmee!
    En gaaf dat je nog een weekje naar Bali gaat, ik heb het daar geweldig gehad.
    Geniet nog het laatste weekje met de kindjes op Sulawesi !!
    Groetjes uit Veldhoven xxxx

• 11 Juni 2016 - 17:14

Saskia Bergen:

Ohh Esmee helemaal geweldig om te horen hoe super je t hebt daar!!
    Geniet nog zeker en tot snel.
    Groetjes Saskia

• 11 Juni 2016 - 18:13

Bert:

Hoi Es, wat een mooi verhaal. Mooie week nog met de kids en veel plezier op Bali.

• 11 Juni 2016 - 19:41

Andra:

Lieve Esmee ,weer super om te lezen. Geniet op Bali en tot snel.
    Aku cinta kamu

• 11 Juni 2016 - 22:47

Anton:

Hey schat,
    leuk om de iets uitgebreidere versie van je avonturen te lezen.
    Ben weer benieuwd naar je volgende blog, super schat :-) !
    PS oma telt de dagen af dat ze mee naar Schiphol kan

• 11 Juni 2016 - 23:38

Helma:

Heerlijk vooruitzicht, genieten op Bali, heel veel plezier. Xxx Tanta Helma en mijn mannen.

• 13 Juni 2016 - 13:12

Lotte:

Hee lieve Essie! Mooi verhaaltje weer hoor! Echt zielig voor die kiddos dat sommige leraren ze zo behandelen. Geniet nog maar even van die stralende gezichtjes en schattige glimlachjes. En straks lekker genieten op Bali wat jullie alle vier dubbel en dwars verdient hebben.
    Over ongeveer twee weekjes kan jij mijn stralende gezicht en schattige glimlach weer zien! Die mis je vast heel erg haha! Doei lieve schat!

Everyday is an adventure, so enjoy every second of it!

• 16 Juni 2016 - 21:39

Jenny:

Wat een belevenissen, echt geweldig.
    En nu genieten van het prachtige Bali, veel plezier!
    Tot binnenkort. Groetjes van alle Sisjes