Eerste stagedagen - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Esmee Kok - WaarBenJij.nu Eerste stagedagen - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Esmee Kok - WaarBenJij.nu

Eerste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg Esmee

04 Mei 2016 | Indonesië, Manado

Maandag 02-05-2016
Maandagochtend, vroeg opstaan want om 07.30 moesten we op school zijn. Op maandag is er 's morgens altijd een ceremonie. Het hele schoolplein staat vol met kinderen. De directeur geeft een speech en bid samen met de kinderen. Vandaag is de dag van het onderwijs. Na het gebed komen er wel honderden kinderen op ons afgelopen. Ze willen allemaal met ons op de foto en handen schudden. Daarna kregen we van de Engels docent een rondleiding door de school. Er zijn ongeveer 18 klassen op de lagere school. Na de rondleiding vroegen ze of we mee gingen naar het strand. De kinderen hebben vandaag geen les. Rond 09.15 zijn we in een busje met de leerkrachten vertrokken naar het strand. Na een uurtje rijden waren we er. Bij het woordje strand denk ik aan wit zand, blauwe zee en een leuk tentje. Helaas is dat hier een beetje anders. Het zand is zwart en de zee is jammer genoeg vervuild. Toch hebben we even heerlijk kunnen genieten van de zon. Ook kregen we daar een lunch. Iedereen kreeg een wit plastic bakje. Toen we het open maakten keek een gebakken vis ons recht aan. Na de lunch zijn we terug gereden naar Manado. Tijdens het boodschappen doen zagen we voor de eerste keer groente in Manado. Wat een opluchting! Die avond hebben we zelf heerlijke pasta met groente en zalm gemaakt.

Vandaag een voorstel en observatie dagje in de klassen. We hebben ons gesplitst in tweetallen. Marije en ik. Mirte en Anouk. De kinderen zijn enthousiast en willen van alles weten. Bij de onderbouw wordt het Engels nog vertaald in het Indonesisch. Op het einde van de dag hebben we samen met de kinderen vissen gemaakt van hartjes.

De kinderen werken met de methode Speed up English. Ook wordt er aan het begin van de les drie regels verteld. 'Be nice, be quit and pay attention'. Om 10 uur hebben de kinderen pauze. Voor de pauze wordt er gezamenlijk gebeden. Ook wordt er om 12 uur gebeden. Dit wordt aangekondigd via een luidspreker. In een klas zit een autistisch jongetje. De leerkracht geeft aan dat extra begeleiding op school moeilijk is. In overleg met ouders wordt er gekeken of er buiten school hulp is.
Sommige kinderen volgen ook buiten de school om Engelse les. Deze kinderen zijn ook beter met Engels in de klas. Maar er wordt niet gedifferentieerd. Ieder kind werkt in hetzelfde boekje op hetzelfde niveau. Wat ons meteen opvalt is dat het erg warm is in de klassen. De haren van de kinderen plakken aan hun gezichtjes. Gelukkig hebben ze wel allemaal een flesje water en daar drinken ze gedurende de ochtend uit.

Deze week hebben we ook zelf les gegeven. We zijn bezig met het thema shopping. We gebruiken de methode als handleiding en voegen daar nog dingen aan toe. Zoals het maken van mindmaps, lijstjes en tekeningen. We hebben deze week ook al een beetje Indonesisch geleerd en daarom leek het ons leuk om na de les met de kinderen een kupu-kupu (vlinder) te maken.

• 04 Mei 2016 - 11:36

Anton Kok:

leuk om te horen hoe het daar op school aan toe gaat !
    Ga zo door met je berichten !

• 04 Mei 2016 - 16:43

Yvonne:

Erg leuk Esmee om alle avonturen met je mee te beleven. Veel nieuws maak je mee, geniet ervan!! xxx