Al een maandje weg! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Esmee Kok - WaarBenJij.nu Al een maandje weg! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Esmee Kok - WaarBenJij.nu

Al een maandje weg!

Blijf op de hoogte en volg Esmee

21 Mei 2016 | Indonesië, Manado

Een kleine update hier uit Manado. Weer lekker les gegeven en veel gedaan.
Van de week was de leerkracht Engels ziek dus hebben Marije en ik de hele dag met de kinderen spelletjes gedaan. Zoals the hanging man en simon says. De kinderen waren super enthousiast en vonden het erg leuk.
Ook hebben we gewerkt met de thema's lichaam en shopping. Toen we het over haarkleuren hadden zei een meisje: "You have yellow hair.'' Dat was wel heel grappig. Blond haar kennen ze hier helemaal niet.
Bij klas 1 (5-6 jaar) hebben we het boek 'een boek' voorgelezen. Het is een interactief boek en de kinderen moeten doen wat het boek zegt. Druk vijf keer op de gele stip enz. We hebben dit tijdens het voorlezen vertaald naar het Engels. Wat vonden de kinderen dit leuk en wat hebben we gelachen! Na het boek hebben we met de kinderen gepraat over familie en huisdieren.

Een weekendje relaxen waren we allemaal wel aan toe. Daarom zijn we zaterdag naar Mercure Tateli Beach Resort gegaan. Het was ongeveer een halfuurtje rijden vanuit Manado. En wow wat een mooi resort! Wit strand, zwembad, mooie kamers en zelfs een spa. Vergeleken met de stad is dit even een verademing. Hier kunnen we wel tot rust komen. Heerlijk aan het zwembad gelegen en 's avonds zelfs nog een massage gehad. We hebben ook nog een groep Indonesische jongens ontmoet waar we gezellig mee hebben gepraat. Weer een keer warm kunnen douchen en geslapen op een fijn bed.
De volgende dag weer heerlijk gerelaxed en zelfs nog een gratis rondje gemaakt op de banaan. Drie keer eraf gevallen. Maar wat was het leuk. Ook hebben we een Nederlands stel ontmoet. De man kwam uit Jakarta en ze hebben ons erg boeiende reisverhalen verteld.

We wilden graag nog een keer terug naar de extreme market in Tomohon. Dat hebben we deze week ook gedaan. De vorige keer waren we erg laat en nu zijn we eerder gegaan. Marije is niet mee gegaan en heeft iets buiten de markt wat gedronken. Toen we de markt op kwamen lopen zagen we meteen dat het drukker was. Met mensen en dieren die werden verkocht. We hebben een rondje gelopen over het vlees en vis gedeelte. Hond, vleermuis, slang, varkens en vliegende honden. Alles wordt er verkocht en geslacht. De heftige foto's en filmpjes zal ik jullie besparen. Na de markt zijn we doorgereden naar het meer van Tondano. Dit is een heel groot meer waar je helemaal omheen kan rijden. Maar helaas regende het erg hard dus zijn we gestopt bij een tentje om even warm te worden.
Donderdagmiddag zijn we naar de hotsprings bij Tomohon geweest en daarna naar het meer Danau Linow. Als de zon schijnt zie je het meer in allemaal verschillende kleuren. Helaas was het bij ons al later op de dag en bewolkt dus hebben we de kleuren niet goed gezien. Ook kwamen we daar een oudere vrouw tegen die in Manado woont maar goed Nederlands sprak. Met haar hebben we even een praatje gemaakt en zijn op de foto geweest.

In klas 5 hebben Marije en ik het thema lichaam geïntroduceerd. Wij waren benieuwd hoe ver de kinderen konden komen met een alfabet maken van het lichaam in het Engels. De letters d,q,x,y en z is geen lichaamsdeel mee dachten wij dus die hoefden de kinderen niet op te schrijven. Maar we hadden een slimmerik in de klas die wel een lichaamsdeel wist met een D. Namelijk dick. Wat hebben we gelachen!
Zaterdag hebben de kinderen ook school. We doen dan leuke spelletjes. Mirte en ik hebben aan twee klassen mini disco gegeven en Anouk en Marije hebben buiten spelletjes gedaan. Daarna hebben we nog met een aantal kinderen en de Engels leerkrachten gevoetbald in de brandende zon. De kinderen waren erg fanatiek ondanks de hitte. Ook wij hebben onze skills laten zien maar helaas hadden de jongens toch gewonnen.

Zondag zijn we nog naar Sawangan geweest. Een dorpje met een bijzondere begraafplaats. Op deze begraafplaats staat de grootste verzameling waruga graven van de Minahasa. We hebben hier een korte rondleiding gekregen. De mensen zitten in het graf boven de grond. Mannen en vrouwen allebei op een verschillende manier.

Haiyaa!

• 22 Mei 2016 - 14:59

Andra:

Weer een super mooi verslag. Volgens mij heb je het erg naar je zin. De groetjes van Alex Bart en mij en van je collega's van Eddy's, vanmiddag geweest. Geniet ervan en succes met je avontuur.

• 22 Mei 2016 - 15:07

Linda:

Leuk ess!! genieten XX

• 22 Mei 2016 - 18:44

Saskia:

Oh Esmee geweldig om zo te lezen wat je allemaal doet en super dat je t zo naar je zin hebt.
    Heel veel plezier nog en tot over een paar weken weer.

Groetjes Saskia

• 29 Mei 2016 - 23:00

Ans:

Hey Esmee,

Super leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.
    En dat is nogal wat.
    Een geweldige ervaring.
    Heel veel succes en nog een hele mooie tijd daar.
    Dikke kus van Michelle Sander Ans Xxx

• 07 Juni 2016 - 21:21

Helma:

Wat een mooi reisverslag. Heerlijk ! Blijf vooral genieten van alles wat je mee maakt.
    Grtz en dikke kus Erik, Helma, Martijn, Stefan